Rabu, 21 November 2012

Serangan Virus Sampar (hawar)

Bagi penternak ayam ataupon unggas virus sampar adalah sesuatu yang amat ditakuti, kalau kena je pada binatang ternakan, silap-silap boleh lingkup. Baru-baru ni di kawasan berhampiran Setali Poultry Farm telah digemparkan dengan serangan virus hawar ataupon sampar. Ramai juga rakan-rakan ternak yang mengalaminya, ada yang sampai tak tinggal sekor pon dalam reban. Jiran kami pon kena, tapi Alhamdulillah kami di SPF dapat mengatasi dengan mengambil tindakan segera.



  • Yang penting kawal kemasukan pelawat (termasuk binatang) luar yang memasuki kawasan reban kita. Pekara ini perlu dititik beratkan oleh penternak. Kalau boleh jangan terima pelawat luar.
  • Beri minuman yang mengandungi antibiotik yang mendapat kelulusan dari pihak Vaterina. Conthnya Nopstress Hijau.
  • Jaga kebersihan reban, bekas makanan dan minuman serta kawasan sekeliling. Ini kerana kawasan yang kotor memudahkan ternakan kita dijangkiti penyakit.
  • Pastikan makanan dan minuman yang diberi bersih, berkhasiat dan berzat. Kita manusia pon kalau makan makanan yang tak berkhasiat senang sakit.
  • Vaksinlah ternakan kita dengan vaksin yang diluluskan oleh vaterina, insya'allah tidak memudaratkan perniagaan kita. 
  • Minta bantuan khidmat nasihat dari vaterina. Jangan nak tunjuk pandai.

Kami harap, ilmu yang kami kongsi dapat sedikit sebanyak membantu anda semua dan kami doakan semoga anda berjaya dalam penternakan anda. Seperti biasa kita layan gambar-gambar di Setali Poultry Farm.

Reban didik pon kena sentiasa bersih.

Pakai clorox dengan detol pon dah memadai. Kalau nak beli nak beli lindores
mahal sangat, tapi kalau nak ambil kat pejabat vaterina pon boleh..
Dia bagi percuma je Lindores kat kita, tapi sikit lah sebab mahal.
Sembur biar kuman-kuman mati..
Bersih tak reban kami..


Kandungan vitamin dalam Nopstress Hijau.






Untuk keterangan lanjut, hubungi kami :
cikgu wan   017 3441101
fikri jin        0176823286
pak daud    0134767870



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Berikan nasihat, tunjuk ajar, pujian, kutukan anda disini. Kerana kami perlukan perhatian anda dan kami akan sentiasa mencoba untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada anda.